ICV considera que el Pla d’inversions de Juncker "es queda curt i utilitza instruments inadequats"

Ernest Urtasun en una intervenció al Ple del Parlament Europeu Ernest Urtasun en una intervenció al Ple del Parlament Europeu Jean-Claude Juncker ha presentat avui el seu pla de inversions i ha anunciat que pretén mobilitzar 315.000 milions d'€ d'inversions a través només de la recol·locació pressupostària de 16.000 milions en els pressuposts de la UE i 5.000 milions ja contemplats també al Banc Europeu d'Inversions. Segons l'eurodiputat d'ICV, Ernest Urtasun, el pla "es queda francament curt, és una decepció perquè no hi hauran fons nous, només una recol•locació pressupostària". "El factor de mobilització de fons privats és totalment exagerat: pretendre que amb 21.000 milions es mobilitzarà 15 vegades més d'inversió privada fins als 315.000 milions promesos no s'ho pot creure ningú", ha lamentat Urtasun que ha criticat també els instruments que s'utilitzaran en el pla. En aquest sentit, Urtasun ha lamentat el pla de Juncker d'utilitzar els fons públics com a primera contribució a fons perdut d'una inversió on s'hi afegiran les Inversions privades. "Amb aquest esquema, els fons públics assumeixen tot el risc de la inversió i els fons privats només en poden obtenir beneficis. Seguim amb la lògica de socialitzar pèrdues i maximitzar beneficis", ha denunciat. D'aquesta manera, l'eurodiputat d'ICV considera que l'anunci fet per Juncker de que les aportacions addicionals al Fons que puguin fer els Estats no computaran dins els límits de dèficit que estableix la legislació europea és una bona notícia, però ha criticat que aquestes aportacions siguin totalment voluntàries. "A Europa cal mobilitzar nous recursos per canviar radicalment les expectatives dels agents socials", ha assegurat Urtasun que ha avisat que "sense una forta inversió pública no evitarem la tercera recessió". Igualment l'europarlamentari d'ICV també ha alertat sobre el fet que es pretengui vincular aquest pla a l'aprofundiment de les reformes estructurals que s'estan impulsant a la perifèria europea com reclamen algunes veus liberals de l'hemicicle i ha criticat a la Comissió Europea per no especificar el tipus d'inversions que es pretenen fer. "Cal que les inversions es canalitzin cap a la transició energètica de l'economia, i sobretot evitar que els recursos segueixin alimentant bombolles d'actius especulatius com hem viscut en el passat", ha reclamat. Per tot plegat, Urtasun considera que el pla no tant sols es queda curt, si no que el seu disseny és equivocat i ha anunciat que el Grup Verd presentarà en els propers dies un Pla d'inversions alternatiu.

Ernest Urtasun en una intervenció al Ple del Parlament Europeu

Jean-Claude Juncker ha presentat avui el seu pla de inversions i ha anunciat que pretén mobilitzar 315.000 milions d’€ d’inversions a través només de la recol·locació pressupostària de 16.000 milions en els pressuposts de la UE i 5.000 milions ja contemplats també al Banc Europeu d’Inversions. Segons l’eurodiputat d’ICV, Ernest Urtasun, el pla “es queda francament curt, és una decepció perquè no hi hauran fons nous, només una recol•locació pressupostària”. “El factor de mobilització de fons privats és totalment exagerat: pretendre que amb 21.000 milions es mobilitzarà 15 vegades més d’inversió privada fins als 315.000 milions promesos no s’ho pot creure ningú”, ha lamentat Urtasun que ha criticat també els instruments que s’utilitzaran en el pla.

En aquest sentit, Urtasun ha lamentat el pla de Juncker d’utilitzar els fons públics com a primera contribució a fons perdut d’una inversió on s’hi afegiran les Inversions privades. “Amb aquest esquema, els fons públics assumeixen tot el risc de la inversió i els fons privats només en poden obtenir beneficis. Seguim amb la lògica de socialitzar pèrdues i maximitzar beneficis”, ha denunciat.

D’aquesta manera, l’eurodiputat d’ICV considera que l’anunci fet per Juncker de que les aportacions addicionals al Fons que puguin fer els Estats no computaran dins els límits de dèficit que estableix la legislació europea és una bona notícia, però ha criticat que aquestes aportacions siguin totalment voluntàries. “A Europa cal mobilitzar nous recursos per canviar radicalment les expectatives dels agents socials”, ha assegurat Urtasun que ha avisat que “sense una forta inversió pública no evitarem la tercera recessió”.

Igualment l’europarlamentari d’ICV també ha alertat sobre el fet que es pretengui vincular aquest pla a l’aprofundiment de les reformes estructurals que s’estan impulsant a la perifèria europea com reclamen algunes veus liberals de l’hemicicle i ha criticat a la Comissió Europea per no especificar el tipus d’inversions que es pretenen fer. “Cal que les inversions es canalitzin cap a la transició energètica de l’economia, i sobretot evitar que els recursos segueixin alimentant bombolles d’actius especulatius com hem viscut en el passat”, ha reclamat.

Per tot plegat, Urtasun considera que el pla no tant sols es queda curt, si no que el seu disseny és equivocat i ha anunciat que el Grup Verd presentarà en els propers dies un Pla d’inversions alternatiu.